~{فعاليات منتديات وهج الذكرى}~

عدد مرات النقر : 1,359
عدد  مرات الظهور : 36,326,811


عدد مرات النقر : 1,359
عدد  مرات الظهور : 36,326,811

العودة   منتديات وهج الذكرى > وهج الحصريات > وهج القصص و الروايات الحصرية 
وهج القصص و الروايات الحصرية  القصص و الروايات الحصرية لأعضاء وهج الذكرى .. يمنع وضع المنقول
التعليمـــات روابط مفيدة
إضافة رد
نسخ الرابط
نسخ للمنتديات
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
#1  
قديم 08-09-2024
[IMG]http
وردة الغرام غير متواجد حالياً
    Female
SMS ~ [ + ]





أي خيول سترك أعناقها في أساور هذا الندي

فهي مهرة يصعب ترويضها

قلب لا يعرف المستحيل
اوسمتي
وسام التميز وسام الانتقام وسام عضو مشارك وسام المشارك بالمسابقة الاسلامية الكبري 
لوني المفضل Beige
 رقم العضوية : 3621
 تاريخ التسجيل : Aug 2020
 فترة الأقامة : 1721 يوم
 أخر زيارة : منذ ساعة واحدة (09:50 AM)
 الإقامة : داخل عرين أسدي
 المشاركات : 247,540 [ + ]
 التقييم : 2147483647
 معدل التقييم : وردة الغرام has a reputation beyond reputeوردة الغرام has a reputation beyond reputeوردة الغرام has a reputation beyond reputeوردة الغرام has a reputation beyond reputeوردة الغرام has a reputation beyond reputeوردة الغرام has a reputation beyond reputeوردة الغرام has a reputation beyond reputeوردة الغرام has a reputation beyond reputeوردة الغرام has a reputation beyond reputeوردة الغرام has a reputation beyond reputeوردة الغرام has a reputation beyond repute
بيانات اضافيه [ + ]
شكراً: 30,610
تم شكره 9,492 مرة في 7,299 مشاركة

اوسمتي

رواية روايه مناصفة قلبي جميع الفصول مكتملة











الكاتبة: قلب لا يعرف المستحيل وردة الغرام

في القاهره...

الفصل الأول (اتقي شري...!! )

خرج المحقق محمود من بيته وحاطط مسدسه علي

جنبه وركب عربيته ولما وصل المركز ركنها بالكراج ..،

كان مستعجل اوووووووي لأنه وقت استجواب

المتهم الأول بمقتل صفية زغلول الشغالة في

عمارة سكنية في ظروف غامضة..، وقتها وقفه شاب

سعودي وقله : اسمعني يا حظرت الملازم ما ابي

اعرف كيف انقتلت ابغي فلوسي توصلني وما ينقص

درهم اماراتي واحد ..، إني صاحب العمارة و كل اللي فيها

قادر اطردهم منها ..وما يهمني شنو سبب موتها ؟! .

بص له الملازم محمود باستحقار وقله :

هو ده كل اللي هامك الفلوس .. يا سيدي أن كان علي الفلوس

تقدر تاخدهم علي داير ماليم ..، لكن طول ما القضية

وصلت مكتبي لحد عندي احب اقولك بعد ما تنتهي

اجراءات التحقيق ومعرفة القاتل ابقي افكر بحكاية

الفلوس بتاعتك اللي علي قولتك تبي تاخدهم..، ف طول

ما في إجراءات أمنية مشددة على العمارة مش هتحصل

علي ماليم واحد منها ..، ومش هتستفيد من تمن

‏ ايجارات الشقق السكنية ويتم تشميع العمارة دي

جريمة قتل متعمدة مش حيا الله أى جريمة يا أستاذ.

الشاب السعودي:

طيبْ فيه شيء غيره تنبهني عليه.

المحقق محمود بعصبية :

ما هو يوم باين من أوله...، أعيد وأكرر اللي قلته لك

ولا واضح ومفهوم...؟! .

الشاب السعودي :

لآ طيب وش بسوي هنا؟

المحقق محمود بلهجة ساخرة:

- لا عادي اشتغل مكاني ...، ولا اقولك حقق مع المتهمين
- ‏
هو انت جاى تهزر معايا ولا ايه ...!! .

مشي وتركه ...

وجاء إتصال هاتفي لشاب السعودي ...

كان غاضباً غضباً شديداً وقال ..:

شنو تعمل عندك يا فيصل بن فهد ؟!

فيصل:

يبه لاتعصب ولا شيء عشان خاطري هالمرة والله إني ما

‏كنت ادرى بقضية قتلها...؟!

والده:

والله ودي اصدق يا ولدي بس كأنك تهايط ...؟! .

فيصل:

- يبه ما النا دخل في قتلها ؟! .

والده:

- يالله لاتشقينا وش فيك..! هذي قضية قتل متعمدة

حصلت بالعمارة السكنية وبسبب السمعة الشينة ما راح

نستفيد من ايجارات الشقق السكنية والتجارية

‏ والاستثمارية و الفندقية في القاهره وباقي المحافظات!

‏بعد لا تقولي ما ‏ اعصب هاااه قولي وش تسوي

‏ الحين ؟! .

فيصل:

يبه الله يخليك ما تعصب كذا ؟! ابي اشوف المحامي

وش يقول وبعدها بنقرر وش نعمل بالموضوع ؟ً.

والده:

- وافرض إنه كان معطل الكاميرات وش استفيدت من كذا ؟! .

فيصل :

- يبه لا تشيل هم بشوف الموضوع وإن شاء الله كل خير.


وقفل الخط معه ....

في مكتب المحقق محمود...

تم استدعاء بواب العمارة عبد المعطي بيومى ...

المحقق محمود:

كنت فين يا عبد المعطي وقت وقوع الجريمة ؟!

عبد المعطي:

كنت يا سعت البيه في الدور العاشر أصلها الست صابرة

كانت عاوزاني اوصلها كيلو اللحمة المفرومة الساعة

12 ظهرا وبسبب تعطل الاسانسير وصلتها الساعة

واحدة إلا ربع .

المحقق محمود:

- كل كام مرة بيعطل فيه الاسانسير ؟! .

عبد المعطي:

مرة أو مرتين في الشهر نادر جدا لما بيعطل.

المحقق محمود:

تعرف ايه عن الضحية صفية ؟! .

عبد المعطي:

أعرف إنها مخطوبة لإبن عمها الصعيدي وجت تشتغل

هنا عندنا بالعمارة بدل الشغالة الفلبينية مانيلا.

المحقق محمود باستغراب ودهشة :

- من الصعيد ازاى دول عيلة محافظين اوووووووي ..ازاى

- ‏ يخلوا بنتهم تشتغل هنا بالقاهرة..؟! .

عبد المعطي:

- معرفش يا سعت البيه...؟

المحقق محمود:

- طب ليها كام سنه بتشتغل عندكم بالعمارة...! ؟

عبد المعطي:

- من حوالي سنتين ونص تقريبا وهي بنت طيبه

وبنت حلال وبعتبرها زي بنتي سلوي بالظبط.


المحقق محمود:

طب مين سكان باقي العمارة...؟! .

عبد المعطي:

- عندك الطابق الأول الدكتور محمد خلف الله متزوج

وعنده ولد وبنت وعندهم 10 سنوات مراته متوفية

من هما عندهم خمس سنين..، أما الطابق الثاني عندك

الست جمالات مهندسه ديكور اثاث منزلي مطلقة كويتية

ومعندهاش اولاد...، أما الطابق التالت عايش فيه

البش مهندس علاء عبد الفتاح وده مسافر وسايب

شقته من شهر ونص لأنه بشتغل في السعوديه

وبس في الإجازات بينزل مصر عزابي وعايش لوحده ...،

أما الطابق الرابع عندك الست سميحه راقصه

‏ودي دايما علي خلاف مع صفية بسبب تأخيرها بعمل

‏ الفطار والعشاء ..، أما الطابق الخامس عندك السيد

محي ابو الخير مطلق مراته من خمس سنين وعنده بنت

عندها 15 سنة وبشتغل في محل حلويات...، أما الطابق

السادس عندك الأستاذ عبد الرحمن متزوج وعنده ولدين

ودايما علي خلاف دائم مع صاحب العمارة فيصل بن فهد

بسبب الازعاج اللي بيسببه فيها بعدد الطلاب لأنه

بعطي دورس خصوصية كل اتنين وجمعه..، أما الطابق

السابع عندك الست محاسن عايشة لوحدها اولادها

عايشين بعيد عنها وبيجيوا هما وأولادهم في

الإجازات واعياد الميلاد...، أما الطابق الثامن عندك

السيد حسن عبد الغفار وده عزابي وعايش لوحده.

أما الطابق العاشر عندك الست صابرة ودي وحدانية

وعندها 45 سنة .

المحقق محمود يتنهد:

امممم ماشي تقدري تمشي دلوقتي يا عم عبد المعطي

وفي حالة طرئ أى حاجة هيتم استدعاءك مرة تانية.

عبد المعطي:

- وأنا تحت أمرك يا سعت البيه.

قام من مكانه ومشي وقفل الباب وراه....

تم استدعاء سلوي بنت البواب. ..

المحقق محمود:

تعرفي ايه عن الضحية صفية ؟! .

سلوي منهارة من العياط قلها الضابط أهدي شوية

واتكلمي بالراحة ...:

- اعرفها مش من زمان اوووووووي حوالي سنتين ونص

تقريبا.. وهي بنت طيبه اوووووووي وغلبانة ومالهاش

‏ حد ومخطوبة لإبن عمها الصعيدي... لكن كانت تجيني

تشتكي من تصرفات الست سميحه اللي ساكنه بالطابق

الطابق الرابع... وقالتلي إنها اتعصبت عليها وقت ما شافت

عندها شاب سعودي بالشقة سألتها إنتي عرفتي ازاى إنه

سعودي مش مصري قالتلي وهي جاية لعندها وجاية

‏ تنظف الشقة قالتها ده مش وقت تنظيفها تنظفي الشقة

‏وقت مكنش هنا مفهوم.. وخرجت من عندها وانا وافقة

‏عند السلالم سمعته بيقولها ... أتمنى ماتذكرى أبوي كل

‏ شوي وكأنك تعاتبينه على أفعال أنا أشوفها صح..،

ياكثر زنّك خلاص سوي الحفلة بس قبلها تقولين لي اللي

بتعزمينهم ...؟! .

المحقق محمود:

مين كمان كانت بتشتكي منهم ...؟! .

سلوى:

- كانت بتشتكي من السيد حسن عبد

الغفار لأنه كان دايما يتقرب منها وتقريباً كان بيتحرش

بيها ..، ومرة جت اشتكتلي من السيد محي أبو الخير

كانت تجي تشتكي وتقول إنه دايما بيحاول إنه يتقرب

منها ‏ وتقريباً كان يتقرب منها بحجة يعرف ذوئها بطعم

الحلويات اللي بعملها ‏لأنه كان بيشتغل في محل حلويات .

المحقق محمود:

ماشي تقدري تمشي دلوقتي وفي حالة طرئ أى حاجة

جديدة هيتم استدعاءك مرة تانية.

سلوى:

- حاضر يا حضرة المحقق... إن شاء الله.

قامت من مكانها وخرجت وقفلت الباب وراها.....

وتم استدعاء الست جمالات...

المحقق محمود:

- كنتي فين وقت وقوع الجريمة ؟! .

الست جمالات:

كنت بالمشغل الخاص بي وما أخرج منه يعني بقضي

معظم وقتي فيه وخاصة أنه صنع اثاث الغرف بياخذ وقت

طويل معي .

المحقق محمود:

- يعني من الساعة كام لكام من الوقت..؟! .

الست جمالات:

- ب بدأ بالمشغل من الساعة الثامنة والنصف صباحا لحد

السادسه مساءً.

المحقق محمود:

و ازاى علاقتك بصفية ...؟! .

الست جمالات:

عادية ما في مشاكل ما بنا ...

المحقق محمود يتنهد :

- تمام تقدري تمشي دلوقتي وفي حالة طرئ أى حاجة

- ‏ جديدة هيتم استدعاءك مرة تانية.

الست جمالات:

ابشر إن شاء الله كل خير .

★★★★★★★★★★★★★★★★★

في الصعيد..

سرايا مهران...

اتقي شري يا هنادي ...؟! خافي تسلمي.

هنادي بعناد:

- بس أنا معوزاشي ابقي اهنه ..، عاوزة اسافر معك

لمصر اشمعنا خليت صفية تسافر واحنا لع ..ولا

علشان بتحبها اكتر منينا..، و وافقت عليك بالعافية

بزواجها منيك.

مهران بعصبية ضربها بالألم علي وشها وبعدها...

ضرب بعصاه الابنوس الأرض وهدر غاضبا : الزمي

حدودك يا هنادي انتي اهنه في أرض مهران السويفي

‏واقفة علي ملكه .. ‏انتي نسيتي نفسك ولا

‏ ايه ‏لو سمعت منيك كلمة زيادة بعزة وجلالة الله

‏ لارميكي ‏ بالشارع اللي جبتك منيه ولا ‏ نسيتي ...؟!

‏زي ما انتي مرتي هي كمان مرتي ..والكلام ده مش بس

‏ ليكي انتي لع.. كمان للاتنين اللي جوه ..! اهنه قانوني

وكلكم تمشوا عليه مفهوم ..

بعدها نادي يا رمضان...يا رمضان..يا زفت الطين أنت ..

جاء الغفير رمضان :

أيوة يا سعت البيه.

مهران :

بلغ الكبيرة بأني مسافر مصر النهاردة..، وإنها تجي

اهنه بالسرايا لحد ما اخذ تار صفية وما تفتح عزاء ليها...

غير بعد ما اخذ بتارها.

الغفير رمضان:

- أوامرك يا بيه .

وخرج من السرايا وركب عربيته ..

خرجوا سناء و لطيفه من اوضهم...

سناء بتعاتب هنادي :

- عاجبك إكدة ادي آخرة عنادك تجي الكبيرة تقعد على

- ‏ قلوبنا ...؟! .

هنادي بتريق :

- شرفتوا ...، أصلا مهران بلغ الكبيرة بسفره ...

سناء بخبث :

- وانتي عرفتي ازاى إنه عاوز يسافر مصر ؟! .

هنادي :

- هو ده كل اللي هامك..، ما سمعتي إنه عاوز يأخذ

بتارها عشان ست الحسن والدلال ..؟! . يودي نفسه

بداهية .. اهوه عرفت وخلاص ...؟! .

سناء :

قولي أنك اتصنتي عليه لما كان بيتكلم علي التلفون..

لطيفه :

واه من ميته بيحصل ده في السرايا اهنه ..؟! .

هنادي بلا مبالاة:

المهم عرفت مش احسن ابقي نايمة على وداني زيكم..! .

لطيفه:

عرفت إنها كانت بتشغل خادمة بدل الخادمة الفلبينية

مانيلا.

سناء :

وانتي يا المثقفة اللي وسطينا عرفتي ازاى ولا

انتي كمان عندك عادة التنصت وشدت علي الكلمة

وهي بتبص علي هنادي ...

هنادي تجاهلت كلامها والتزمت الصمت ...

لطيفه:

تلاقيها علي علاقة بصاحب العمارة ولا راحت تدور

علي موظف حكومي هناك بالقاهرة.

هنادي:

انتي شاربه حاجة علي الصبح مش مصحصه للكلام


اللي بتقوليه..، والله لو مهران سمع كلامك لقطع رقبتك.


سناء بلهجة ساخرة:

ومن ميته وانتي بدافعي عنيها...، ماش دي اللي قبل

شوية بتتكلمي عنها ....!!. .

لطيفه:

ماش يمكن يكون كلام لطيفه صح..، وفعلاً هي علي علاقة

بواحد منهم الله يعلم كانت بتعمل ايه خلال السنين

اللي فاتت..؟!

هنادي:

لا انتوا اتجننتوا ماليش قعاد معاكم اهنه واصل ...

قبل ما تمشي من عندهم جت الكبيرة علي السرايا..

قاموا من مكانهم وكأنه لسعهم عقرب ...

يرحبوا بيها ...ويحبوا علي اديها...

هنادي:

نورتي السرايا يا الكبيرة .

سناء:

الحمد لله على السلامه يا الكبيرة.

لطيفه:

أهلاً ومليون مرحبا يا الكبيرة.

ضربت بعصاه الابنوس الأرض وهدرت غاضبة:

اهنه بالسرايا إني القانون وكلمتي واحدة

معاوزاشي

عوج ولا لماضة مفهوم...

هنادي:

اكيد يا الكبيرة الكلمة كلمتك واهنه القانون علي الكل.

ابتسمت شوية وقالت ...: فين احفاد السويفي ايه

معرفاش بوجود جدتهم اهنه ولا ايه ....! .

هنادي قعدت تنادي يلا يا عيال تعالوا سلموا علي

جدتكم وصلت السرايا بالسلامة...

سناء أولادها علي و جميله علي البكر

وعنده 4 سنين وجميله عندها 2 ..، أما أولاد

لطيفه عندها ولدين تؤام كرم وكريم وعندهم 5 سنوات.

أما هنادي عندها بنتين وولد..البكر حسنية وعندها 12 سنه

و عبد الرحيم عنده 8 ..، و محسن عنده 6 سنوات ..

سلموا على جدتهم وقعدوا جنبها...

بعدها بقليل اجي الغفير رمضان وقال إنه بره السرايا

عبد الوهاب بيه ..والبيه الصغير عبد الرحمن وابنه .

قالتهم البسوا الطرح وغطوا شعركم...

خال مهران متزوج وعنده اربع أولاد متزوجون ومسافرين

بره مصر أما بنته اخر العنقود وعندها 23 سنة بتدرس

صيدلة ..، واخوه عبد الرحمن متزوج من الجيزة

وعنده ولد صلاح عمره 3 سنين..،

دخل عبد الوهاب خال مهران السرايا وسلم علي أخته...

نفيسة..:

أهلاً بالغالي هو ده اخوي ايوة اكدة ما تخليهاش تتفرعن

عليك عزيزة ..

ضحك ضحكة عالية ملت السرايا وقلها:

هو لساته الطبع فيكي متغيرش يا نفيسة...ولسانك طويل

زي ما هو ..

ضحكت وقالت :.

ولا هيتغير...قولي امته هتتجوز سهير كافيها عاد علام

وجوزها يا اخوي ...، اسمع كلامي .

« هنادي وسناء ولطيفة تبص في وش التانية خايفين

تحط عينها عليها وتجوزها لمهران...ما صدقوا إنهم

ارتحوا من صفية ..تجي سهير تكمل عليهم ...!! . »


وقتها دخل عبد الرحمن يلطف الجو ما بينهم ..،

وكان بيجري وره ابنه صلاح وقتها وصل جدته وسلم عليها

وراح يلعب مع اولاد عمه ..، بعدها قالت الكبيرة :

أنت جيت يا عبده تعالا شوف امك حصلها إيه ولا الست

هانم مانعك تجي اهنه اكمنها من أهل مصر وأحنا أهل

الصعيد مش من مقامها تجي عندينا...؟! .

عبد الرحمن:

ياما ما بلاش نفتح المواضيع القديمه..، وخلينا في

الورطه السودة اللي ورطنا فيها مهران ..، لما خلي

صفية تشتغل في مصر شغالة مع انها ممرضة....؟! .

معرفش كاين فين عقله وقت ما وافق تسافر مصر

ولا الحب خلاه اعمي ..؟! .

الكبيرة:

- ما خلاص يا ولدي.. اهوه ده اللي حصل وانت عارف

مهران كلمته واحدة وما بيعملش غير اللي برأسه.

عبد الرحمن:

ما هو ده اللي مجنني أنه محدش يقدر يقوله لع ..؟! .

★★★★★★★★★★★★★★★★★

الفصل الثاني ..

في القاهره...

وبعد ما تم استجواب الست جمالات...

ما زالت التحقيقات جارية....


تم استجواب الست سميحه الراقصه...

المحقق محمود:

ممكن اعرف كان بيعمل ايه عندك الشاب السعودي

في شقتك وقت ما شافتك صفية ؟! .

الست سميحه بان عليها القلق والتوتر وقالت:

كنت عاوزة اجدد عقد إيجار قديم للبيع سيارات للإيجار.

المحقق محمود:

- وايه علاقته بيكي ...؟! ازاى يعني ده حصل ..؟!

الست سميحه بان عليها القلق والحيرة وبعدها قالت:

- ما هو الرقص الشرقي ده هواية استهويت الرقص

- ‏وابتدات بالحفلات والمناسبات لحد ما شافني خالد

وقتها عرض عليا الزواج بالبداية لكن جواز عرفي رفضت

الزواج و بعدها وافقت بعد ما قلي أنه بعد ما اجدد العقد

‏ الإيجار القديم هيتم إعلان زواجنا .

المحقق محمود بلهجة ساخرة :

ازاى من راقصة لزوجه رجل اعمال في شركة بيع وشراء

السيارات...؟!.

الست سميحه:

- اهوه هو ده اللي حصل. ..


المحقق محمود:

هيتم حجزك لمدة أربعة أيام على ذمة التحقيق...؟!


الست سميحه:

لكن أنا معملتش حاجة وماليش دعوة بقتلها...؟!

اتحبس ليه وعلشان ايه ...؟! .

اخدها العكسري وحط الكلبشات بايديها..


و تم استدعاء السيد خالد السعودي...

المحقق محمود بلهجة ساخرة :

ما لسه بدري علي إحضار المحامي مستعجل ليه ..، ايه

مش قادر علي بعاد حرم سيادتك ...، هتشرف معنا شوية

ومش بعيد أنك تشرف معانا كمان ...، خلينا ندردش

شوية بخصوص دخولك شقة للايجار في الجيزه..،

ممكن أعرف ليه عاوز تجدد العقد اللي بينك وبين

حرم سيادتك...،! طب إن كان ليك شقة للايجار

ليه روحت الفندق...؟! .

يرد ببرود :

لا برافو جد برافو لازم تكافئ اللي عينتهم عشان

يراقبوني ..! .

المحقق محمود بلهجة سعودية:

تعرف وش اللي ماني قادر أستوعبه في كل هالأمور

هي ثقتك الزايدة بنفسك...

عض شفته بحقد وأكتفى بالصمت ونظراته الغاضبة

اللي هتأكل المحقق محمود.

المحقق محمود:

هاااه مش هتتكلم مش عاوز تتعرف ؟!

السيد خالد بعصبية:

- اعترف عن شنو....؟! .

المحقق محمود بحدة:

بلاش الاستهبال بتاعك وقولي ازاى صفية ماتت بشقتك!! .

السيد خالد بعصبية قال:

- أفهم أنه هذا تهديد ؟!

المحقق محمود:

افهمها زي ما تفهمها ...!! .

السيد خالد بعصبية قال:

وايه الدليل على إنها كانت بشقتي..؟!

المحقق محمود بعصبية :

- هو انت شايفني مغفل قاعد قدامك ...؟! . الدليل واضح

أولا وجودها بشقتك ثانياً فرطة الحلق واقعة في اوضة

النوم ده معناها ايه هااااه قولي ...؟! .

السيد خالد:

- لكن هذا مو دليل واضح ممكن يكون وقت التنظيف

الشقة وقع منها ..؟! أما عن وجود جثتها فا ما اعرف

اشلون صار كذا ...؟! . أصلا اتفاجئنا لما رجعنا

أنا وزوجتي شقتنا وجدناها فيها ..! . وهذا كل اللي حصل

معنا .

المحقق محمود:

سيتم سجنك لمدة أربعة أيام على ذمة التحقيقات لحد

ما يتم إثبات براءتك ....؟! .

السيد خالد بعصبية قال ..:

ليه انحبس ما قتلتها ...؟! .

وتم سجن السيد خالد. ...

وتم استدعاء السيد محي أبو الخير...

المحقق محمود:

- ممكن اعرف كنت بتعمل ايه عند صفية الساعة التاسعة

مساءً قبل قتلها بأسبوع...؟! .

محي بان عليه التوتر والقلق :

‏- ك....كنت جاي أقولها إنه بكري إجازة بنتي نورهان

‏ وعاوزة ‏تتعلم منك كام شغلة من الطب بما إنك

‏ممرضة شاطرة ‏اوووووووووى وشكر فيكي الدكتور

‏ محمد خلف الله .


المحقق محمود:

ويا تري من ضمن الزيارة دي إنك تتقرب منها بحجه

إنك عاوزها تذوق طعم الحلويات اللي بتعملها وتتحرش

بيها...؟؟ ، ولا مش بس كدا تقولها إنه شباب اسكندريه

أحسن من أهل الصعيد..؟! وسيبك من خطيبك!!

اتوتر اوووووووي وبدأ يتصب عرقاً وبعدها قال :

أااااا ..... أصله أنا يعني كنت بهزر مهما مش اكتر ولا أقل!.

المحقق محمود:

يظهر إنك هتشرف معنا شوية يا استاذ...؟! .

محي:

- لكن أنا معملتش حاجة..وماليش دعوة بقتلها ..!! .

صحيح اقتربت منها بس مقتلتهاش حتي أسأل بنتي

نورهان ...

المحقق محمود :

متقلقش هنسألها بنتك نورهان وبعدها نادي علي العكسري

وأخذه من مكتبه .

وتم استدعاء بنته نورهان ...


كانت بتعيط ومنهارة اوووووووي وخصوصاً بعد ما

شافت باباها وهو مع العكسري وفي ايديه

الكلبشات...

المحقق محمود:

تعالي يا أمورة متخافيش بابا هيكون بخير بس عاوزينه

يبقي معنا شوية وبعدها نخرجه كافيك عياط وتعالي

اقعدي علي الكرسي هنا ...واعطاها كوبايه مية...وسألها:

بابا كان عاوز ايه من صفية لما راحلها البيت ...؟! .

نورهان:

بابا مالوش دعوة بقتلها وأنا متأكدة من كدا..

المحقق محمود:

- ازاى متأكدة من كدا فهميني...؟! .

نورهان:

لأني كنت مع بابا وقت زيارته لصفية ونمت عندها

لأنها كانت إجازتي وكنت عاوزة اتعلم منها كام شغلة

عن التمريض والطب وكانت موجودة سلوي وقتها..،

لأنها عائشة عند عمو عبد المعطي...بس سمعت

حاجة غريبة وقتها وخفت اقول لبابا تاني يوم

علي اللي شفته ...؟! .

المحقق محمود:

- ايه هي الحاجة الغريبة اللي شفتيها وخفتي تقوليها

لبابا...؟! .

نورهان بان عليها القلق والخوف :

يعني ...هو ...اصله...

المحقق محمود اتكلمي ومتخافيش هاااه شفتي ايه

بالظبط...!! .

نورهان:

تقريبا الساعة 12 بالليل سمعت صوت أقدام علي

السلالم خفت في الأول وافتكرهم حرامية

خفت افتح باب الشقة وروحت علي المطبخ اكمل شرب

مية..وبعدها بصيت من العدسه السحرية اللي موجوده

ب باب الشقة وشفت تلاتة رجالة نازلين الغريب إنه

الاسانسير شغال...، واتعطل الصبح لاني كنت عاوزه

ارجع الشقة عند بابا ..، بس لاحظت علي ايد واحد

من الرجالة دول شكل رسمات علي دراعة وتقريباً

مكتوب لعنه خوفو ومعرفتش اشوف وشهم لأنهم

كانوا ملثمين.

المحقق محمود:

- زي ده ؟! .

نورهان:

- أيوة زي ده اللي بالصوره..

المحقق محمود:

تقدري تمشي دلوقتي ومتخافيش بخصوص بابا

هنخرجه قريب تمام يا أمورة وابقي عند عمو عبد

المعطي وبنته سلوي .

خرجت نورهان من مكتب المحقق محمود وقفلت الباب وراها.

وبسرعة اتصل على زميله اللي بالجيزة ....

ابعت دورية أمنية مشددة بالبحث عن

منصور بن زايد قبل مغادرته مصر للرياض... .!؟ . شكله

هو المشتبه به بقتل الشغالة صفية .

وتم استدعاء الدكتور محمد خلف الله...

المحقق محمود:

- ممكن اعرف بتعمل ايه عندك العينات المخدرة بالعيادة

يا دكتور ؟! وايه علاقتها بصفية لأنه عليها بصماتها.


الدكتور محمد بان عليه القلق والتوتر وقال :

معرفش بتتكلم عن ايه بالظبط ...؟!

المحقق محمود بعصبية:

- بطل عبط و استهبال دي العينات المخدرة موجودة

عندك بالعيادة ايه اللي وصلها لعندك ما دام متعرفش

عنها حاجة فهمني هااااه قولي...؟! .

استسلم وتنهد....و بان عليه التوتر والقلق :

من الطبيعي توجد بصمات الأصابع علي العينات لكنها

بتجي علي العيادة عندي من الوقت للتاني وقت فراغها

وبتساعدني بمعالجة المرضي وخصوصاً إنها ممرضة

ماهرة اوووووووي بشغلها.


المحقق محمود يتنهد:

- من أمته وهي بتشتغل عندك ..؟! . وازاى ؟! .

الدكتور:

هي من الأول جت وقالتلي إنها عاوزة تشتغل عندي

بالعيادة وإنها ممرضة شاطرة اوووووووي لكن لم

عرف فيصل بن فهد صاحب العمارة قلها إنه تشتغل

بدل الشغالة الفلبينية مانيلا لأنها سافرت وتركت

شغلها وكان في احتياج شغالة وكانت هي المناسبة

رغم إنها رفضت في البداية لأنها لاقت نفسها لوحدها

وافقت على إنها تشتغل شغالة لتكسب لقمه عيشها..

وكانت من الوقت للتاني تجي لعندي العيادة وده

كل اللي حصل .

المحقق محمود يتنهد وبعدها:

- ويا تري من ضمن المساعدة بالعيادة إنها تشتغل

في العينات المخدرة والمؤثرات العقلية والنفسية ؟! .


الدكتور بان عليه التوتر والقلق الشديد وبعدها قال :

في حالات يستدعي علاجها بالعينات دي ومن الطبيعي

تساعدها بإعطاء العينات المخدرة لمعالجة المرضي.


المحقق محمود بحدة:

لكن نتيجة الفحص الطبي وسبب الوفاة جرعة مخدرة

زايدة طب ازاى ؟! .

الدكتور:

معرفش ازاى ده حصل بس انا قلت كل اللي اعرفه؟!

المحقق محمود:

النفي والإنكار مش هفيدك بحاجة..؟! ولا تحب أولادك

تعيش بعيد عنك فكر فيهم علي الأقل وانقذهم وانقذ

نفسك ...؟! .

تنهد بضيق واردف قائلا:

أنا هقولك علي الحقيقة كلها.....

★★★★★★★★★★★★★★★★★


في الرياض ...

راشد وماجد في المقهي بالرياض ...

راشد :

متي جيت ؟!

ماجد :

امبارح وصلت الفندق بعد ما حطيت الشنط بتاعتي كلها

في شقتي وجيت نمت هنا ليلة واحدة .

راشد :

اشلون سبت الشنط ممكن جماعة آل سعود توصل و

تأخذهم ...؟! .

راشد:

مستحيل يعترف منصور علينا لو مسكته الشرطة

حتي لو تحت الضغط عليه ..!!

ماجد:

- افرض أنه اعترف علينا كدا بنروح كلنا في

داهية ؟! حتي لو تحت الضغط عليه ؟! .

راشد :

- ما اظن إنه هرب عند فيصل ؟! .

ماجد:

بس إحساسي بقولي إنه هرب عنده...! ! .

طب خلينا نتصل علي فيصل ونتأكد ..

راشد :

ماشي نتصل عليه ... ما يرد ؟! .

ماجد:

يعني ايه مبيردش...اتصل تاني !! .

راشد:

- بقي لا يمكن الوصول..؟! مع إنه قبل شوية كان

بيرن تلفونه ؟! لكن دون رد !! .

ماجد:

ده معناه حاجه واحدة بس .. إنه فيصل

تم القبض عليه متلبس ؟! . خلينا نمشي من هنا

بسرعة قبل وصول البوليس يلا يا راشد ..يلا بينا

بسرعة وقام من مكانه ...؟! .

راشد:

- وين بنروح ؟! .

ماجد:

علي شقتي الأول ناخذ الشنط وبعدها نمشي

علي الشرقية يلا ..

وتم وصولهم الشقة كانت مقلوبه كلها وباب

الشقة مفتوح على مصراعيه..، بعدها كانت

الشقة كلها متكركبة قوله ماجد بس دور علي

العينات المخدرة وخلينا نهرب بسرعة قبل وصول

البوليس ورجالة آل سعود..؟! .

راشد :

- العينات المخدرة مش موجوده ؟! .

ماجد:

ازاى ...يعني ايه مش موجوده..دور كويس يمكن تلاقيها..؟! .

راشد:

بقولك مش موجوده خلينا نمشي..؟! .

ماجد:
- بكدا اتورطنا مع رجالة آل سعود..؟! ....

روحنا في داهية طب يلا خلينا نرجع

الفندق..؟! .

وعند ما تم وصولهم الفندق تم إطلاق النار عليهم

ولم يمت أحدا منهم ..ولكن راشد اصيب بجروح

متفاوتة الخطورة بقدمه اليسرى .

ماجد:

-انت اتجننت مقدرش اسيبك وانت بالحالة دي ..؟!

راشد :

- امشي مثل ما بقولك امشي..، من هنا بسرعة قبل

وصولهم وصول الشرطة.

ماجد ربت علي كتفه :

- ابقي خلي بالك من نفسك كويس اوووووووي.

تركه ومشي بسرعة ...

جماعة آل سعود وصلت المكان وأخذت راشد بالعربيه


معاهم وكان ماجد خرج من الفندق قبل وصولهم...

هرب ماجد وهو متوتر اوووووووي وفي حيرة مش عارف

يعمل ايه ...! وبعدها بلحظات أتصل فيصل بماجد..

رد بسرعه عليه وقله :

أنت ازاى تعمل كدا في راشد انت اتجننت ماش إحنا

كنا متفقين وبعدين اخدك لل.....

قاطع حديثه... بلهجة مصريه ساخرة..،


هو أنت فاكر أنه فيصل صديق العمر هو اللي أخذهم..!

تصدق أنك صعبت عليا..، وصعبان عليا اللي حصل براشد

كل ده من تحت راسك ..،

ماجد بعصبية:

انجز اخلص قولي انت مين وعايز مننا ايه ؟!

المجهول:

- وليه الاستعجال مع الوقت هتعرفني لوحدك ..، !

ماجد :

بقولك ايه بطل طريقة الاستهبال بتاعتك وقولي أنت

مين وازاى بتكلمني من موبايل فيصل وهو فين ؟! .

وعملت فيه ايه ..!؟ .

المجهول:

- سبق وقلت لك ما بلاش الاستعجال ..كل شئ في

وقته حلو .. وأن كان علي صديق العمر ابقي ادعوا له

بالرحمه.

ماجد:

طب أنا عاوز اشوفه..؟!

المجهول:

- بس كدا من عيوني .

ماجد لساته قبل ما يرد عليه تعرض للضرب علي دماغة

ووقع مغمي عليه .

فاق وهو في اوضه قاعد علي كرسي متربط بالحبال

من ايديه ورجليه..

بدا يبص حواليه ولاقي بنت جميلة وافقة جنبه بتقوله..

وش تبي اقولك يا ماجد بالمصري ولا بالسعودي وبتضحك

وبتمشي حواليه ...؟! .

ماجد باستغراب ودهشة :

يخرب بيتك هو انتي ازاى ...!؟ يعني هو ازاى وصلتي

هنا ... وعاوزة ايه مني ..؟!

الفتاة :

- وش ابي منك هذي منها غريبة عليك ..؟! لأنك متعود

تجيبها لعندي من سكات ولا نسيت ...!! .

ماجد:

- لا منستش لكن مش معايا ..! انسرقت مني .

الفتاة:

- امممم انسرقت منك..؟! شايفني خبلة اصدقك بسهولة

وينهم...؟! . ابغاهم كلهم!.

ماجد:

- بتكلم بجد مش بهزر هما فعلاً مش معايا وانسرقت

من شقتي لما وصلت وكان معايا راشد .

الفتاة تخبط بايدها علي الطاولة المستديرة وترد بعصبية..:

- اشلون انسرقت منك كذا بسهولة ..، ومن مين تنسرق

من لعنة خوفو .

ماجد:

- اهوه ده اللي حصل ...؟! .ومعرفش مين اللي سرقها! .


الفتاة:

- امممم متعرفش مين اللي سرقها حلو ...! .

نادت علي عبد العزيز...

وبلهجة مصريه ساخرة بتقوله شوف شغلك معاه...! .

بدا يضربه وينزل الدم منه ومن انفه وشفايفه وهي

بتفرج عليه من بعيد وقاعدة علي الكرسي وحاطه

رجل علي رجل وأشارت للعبد العزيز بأنه يتوقف عن

الضرب ومكنش فيه حيل يتكلم أو يسند ظهره..،

بتسأله امممم والحين عرفت مين اللي سرقهم..؟! .

عيونه مورمه من أثر الضرب واللكمات اللي علي وشه

وقال :

اتفو عليكي يا بنت ال×××××××××× ..، حتي لو

أعرف مكانهم مش هقولك هما فين العينات يا بنت

ال ××××××××××× وانهالت عليه الضرب من جديد

لحد ما اغمي عليه مكانه تركته وقفلت الباب وراها ..

قامت اتصلت ب خليفة آل فهد بصوت ناعم ترد ..:

حبيبي الضحية الثانية ولدك في حالة ما تم العثور

عليها وإذا ما تبغي اذيته ابقي تعال وشوف صاحبه

المصري ماجد عندي هنا كمان .

خليفه:

- شموخ اتركي ولدي في حاله..ما الو يد بشغلنا هذي

الأمور بنا إحنا وبس .

شموخ:

- متزعلنيش منك حبيبي وخلينا حبايب زي الأول..،

إذا كنت فاكر أنه بسفر فيصل من مصر لكندا هو الحل ..،

فا أنت الغلطان بسفره لأنه مراقب وانت عارف شلون

رجالي منتشرين في كل مكان بس منتظرين إشارة

واحدة مني واقدر أخلص عليه زي ما اتورط بقضية

‏ صفية الشغالة ..؟! . اورط ماجد وراشد بقتله وأنت

‏ عارفني عند التنفيذ بالشئ السهل .

يتنهد خليفه :

أفهم من هذا إنه تهديد ؟! .

شموخ:

معقولة...، أنا اهدد حبيبي..أنا بس بحذرك شنو راح

يصير لو ما نفذت كلامي وانت عارف وش ابي منك

حبيبي...؟! .

خليفه صمت لدقائق وبعدها قال :

بس بشرط واحد يكون بعيد عن ولدي ؟! .

شموخ:

تعال نتفاهم الأول بعدها نقرر . .!! .

خليفه بغضب:

- لا تلعبي بذيلك يا شموخ..؟! .

شموخ:

- تؤ تؤ تؤ تؤ تؤ تؤ تؤ هو أنت بتشك فيا يا حبيبي..! .

خليفه :

- ابي أتأكد إذا فيصل بخير بعدها نتفاهم..؟! .

شموخ:

- وش فيك حبيبي بقولك تعال نتفاهم.

خليفه بقهر:

- تمام..

★★★★★★★★★★★★★★★★
الفصل الثالث ..

في القاهره..

الدكتور محمد:

- قبل قتل صفية بأسبوع واحد جاني شاب سعودي
وقلي ...

ابي اعمل تحليل دم وأخذ النتيجة فوري . وقتها ناديت

علي صفية جت وقلت لها اعملي تحليل دم لشاب ده.

وقالتلي حاضر وقتها سمعته بيسألها انتي منين فضلت

ساكته و بيعاكسها وقالها شنو خفت اليد هذي وكان

بيحط أيده علي أيدها لكنها سحبت ايديها وبعدت عنه..،

شفته وهو بحاول يتحرش فيها قلت احم احم

ايه خلصتي سحب دم ..

ردت صفية:

- أيوة خلصت ونص ساعة وتخرج نتيجة الفحص

العينة.

الدكتور محمد:

طب كويس تقدري تمشي دلوقتي.

صفية:

- حاضر يا دكتور .

وغادرت المكان ...

ناصر :

انت مالك ومالها شفتني المسها سبني ولا

تحب اقتل أولادك ؟! .

الدكتور محمد:

- مكنش ده اتفاقنا ؟! .

ناصر:

أنا حر واعمل اللي ابيه ما الك دخل وش

بسوي ..؟!.

الدكتور محمد:

لا كدا كتييير عند بنت بلدي اقولك اسطب..

لهنا وبس ..؟! .

ناصر:

- شنو يا حبيبي..، بنت بلدك

ابقي حوط عليها كويس مش بعيد

اخطفها منك ههههههههههه ،!

الدكتور محمد:

- ليه حاطها في رأسك سيبك منها .

ناصر بلهجة ساخرة :

.- كيفي كذا..عجبتني ... أصلها مزة جامدة اوى ههههههههههه

الدكتور اتعصب عليه وقله :

ايه قله الادب دي ...! ....

أخرج بره العيادة حالا مش عاوز اشوف وشك تاني ..،

وبحذرك ابعد عنها احسن لك ..، وبعدين دي مخطوبة

بلاش البنت دي ..! .

ناصر :

بتطردني علشان واحدة زي دي ..، نسيت الإتفاق اللي بنا ؟!


الدكتور:

- مش هنفذ اللي انت عاوزه..؟! مستحيل ابوظ العيادة

دي بشوية حاجات أنت عاوزها ؟! .

ناصر :

تؤ تؤ تؤ تؤ تؤ تؤ كذا ازعل وانت عارف زعلي واجد

وحش ما بلاش تجرب تزعلني يا دكتور؟! .

الدكتور:

- أعلي ما في خيلك اركبه....! .

ناصر:

إن كان كذا ماشي...؟! ابورجيك شنو راح اعمل يا دكتور .



خرج ناصر من عند الدكتور وهو متعصب اوووووووي ..!

ويهدد ويتوعد بالانتقام منه ومن صفية ...؟! .

★★★★★★★★★★★★★★★

الفصل الرابع..

في عصِرْ الرياض المُزدحمْ ...

خليفه بن فهد :

- بيتصل علي تلفون فيصل .. . . وشهي أحوالك ؟

فيصل بغضب :

- هلا يبه ..الحمد الله... يبه ليش سويت كذا ؟!

خليفه:

عشان سلامتك و احافظ عليك ...! الله

لايورينا فيك مكرُوه . .

فيصل بعصبية :

- يبه في مليون طريقة مو بهذي الطريقة ..؟!.

خليفه:.

- اسمعني زين ..، ما معي وقت.. الحين أنت

مراقب ... شموخ نشرت رجالها في كندا..، في حالة

حصل شئ غريب معي اتصرف فيهم .

فيصل:

- يبه الله يحفظك ما تخاطر بحياتك علشان خاطري

هالمرة .. وبع........

قاطع حديثه...

خليفه:

- يا ولدي الحين ماشين للشرقية . . وبلغ أهل منصور

بأنه موعدنا بكري . . . سلام يا ولدي.

فيصل:

- في أمان الله يبه.

« وخرج خليفه و لم يذق النوم بهدوء تفكيره تشتت !!

صعد سيارته وخرج بطريق الشرقية لوحده دون حراسه

وأثناء ذلك قطع تفكيره جواله ورد على " بو راشد" . »

بو راشد :

- ياهلا والله .

بو فيصل:

- هلابك . . وشهي أحوالك ؟

بو راشد : والله أبد حالنا زي ماهو .. وزاد خوفي أكثر علي

راشد مصاب بطلق ناري من جماعة آل سعود، وما اعرف

وش علوم ماجد ...؟! . .. أنت بشرني عنك ؟ .

بو فيصل : بخير الحمدلله جاك علم أني بالشرقية ...؟! .

تعرف انه ماجد محجوز عند شموخ ..؟! .

بو راشد : هههههههههههههههه إستخبارات شموخ ما غيرها.!

بو فيصل: بعض مما عندك عاد لازم نشوفك ..ونطمن علي

أحوال راشد عرفت أنه لساته محجوز بالمستشفى

تحت قبضة آل سعود.

بو راشد:

- صحيح راشد صار في المستشفى .. الكلاب رموا ولدي

وهو قدام الحوش عندنا شفته وقت خروجي من

البيت وبسرعة نقلته علي المستشفى بعد حالته الصحية

متدهورة لأنه كمان ماخد طلق في كتفه الأيمن..،

الحين هو في العنايه المركزه...؟! .

بو فيصل:

- فهمت الحين إصرار شموخ جيتي الشرقيه...؟!

هدفها انشغالي بالعينات.. والانتقام من ولدي

بس والله دم راشد ماهو رخيص عندي والله

لا ذبحهم شر ذبحه ولحد بيؤلمني ...!! ..ابيك

تكون علي تواصل مع آل زايد .

بو راشد:

- أبشر ما نردّك يابو فيصل هالمرة بس خلينا

نطمن علي حال ماجد وش سوت فيه ..؟! .

بو فيصل:

- أعرفها زين ...، إن شاء الله كل خير . ..المهم بلغت فيصل

بأني بالشرقية وإنه رجالة شموخ مراقبين شقته

وإذا في حال طرئ شئ غريب يسلم العينات المخدرة

لأهل منصور وتتصرف فيها ...! لأنه العينات مع

فيصل مو معي بس بحاول أكسب شوية وقت

لاقدر أتخلص منها بطريقتي...!! .

بو راشد:

هاللعبة ماراح تفوت عليها...؟! .

بو فيصل:

- سيب شموخ عليا أعرف أقنعها ..يالله ما نبي نتأخر

خلي عيونك علي راشد...و خليك علي تواصل مع أهل

منصور لنقدر انطالع فيصل وكمان نساعد ماجد برجوعه

لمصر .

بو راشد:

زين ..في أمان الله وحفظه ورعايته.

قفل الخط معه ...

★★★★★★★★★★★★★★★

في كندا .....



فيصل يلوي فمه ومن ثم أمسك هاتفه و رن عليها وبخبث :

يا هلا والله بالغالية ....؟! .

جمالات :

هلا بيك ...وشهي أحوالك ؟! .


فيصل:

- موجوع قلبي من دونك يرضيك يكون هذا حالي ؟! .

جمالات ابتسمت إبتسامة صفراء ومن ثم أردفت قائلة:

- سلامة قلبك يا الغالي .

فيصل بخبث :

- عرفت إنك مصممة شاطرة شو رأيك تصممي لمنزلنا

المستقبلي .

جمالات ابتسمت إبتسامة اللامبالاة..:

- ابيك تجي وتشوفهم ؟! .

فيصل:

- ماني مستعجل عليهم..ابيك انتي تجي لعندي ..! .

جمالات:

أنا في الرياض..؟!

فيصل:

- ليه تركتي مصر ؟! .

جمالات بخبث :

- الصيف هنا حلو ..، شنو رأيك تجي زي زمان .

فيصل:

- ماني رايق...الرياض نفسي عافتها..؟! .

جمالات:

- اعوذ بالله منك ومن شيطانك ؟! .

فيصل:

- ههههههههههه ، تتعوذي مني وكأنك الملاك..!! .

جمالات لتشعل نار الغيرة بقلبه قالت :

- أي ملاك...وغيرك شايفني كذا ..؟! .

فيصل بعصبية قال:

شنو قصدك بغيرك ..؟! ، مين عرفتي بمصر ؟! .

جمالات ترد بصوت ناعم وهادي تستفزه :

جميلة وفاتنة شنو اعمل بحالي ...، الشباب زي النحل

حولي...وكأني وردة والكل يأخذ رحيقها.

فيصل بعصبية:

- جمااااااااااالات ......لآتعاندين شنو عرفتي ..؟! .

جمالات ابتسمت لأنه لساته بحبها وقالت :

- كنت امزح معك حبيبي..ما تعصب علي ..، تكفي عاد !

فيصل:

- كنت معصب وأنتي زاتدي عليّ ...! .

جمالات:

- آسفة حبيبي...

فيصل:

- من جدك رجعتي الرياض..؟؟ .


جمالات:

أى رجعت فكرتك انك هنا بس استغربت من سفرك

كندا ..؟! .

فيصل:

- مضطر.. أمور شغل لأبوي بخلصها وبرجع الرياض

إن شاء الله. ...بس ليه رجعتي الرياض فجأة من غير

ما تقول لي ؟! .

جمالات:

بعد مقتل صفية الشغالة خفت وجيت علي هنا ؟! .

فيصل:

- لسه ما عرفوا القاتل ..؟! .

جمالات:

لا... بس كل الشبهات بتقول أنها حول خالد وحرمه سميحه.

لأنها كانت بشقتهم!.

فيصل:

- شنو...كيف ...؟! متي اتجوزها...!! .


جمالات:

ما أعرف بس عرفت أنه متجوزها عرفي .

فيصل:

- طب والدكتور محمد شنو صار فيه ..؟! .

جمالات:.

- محجوز علي ذمه التحقيقات..؟! .

اتغيرت ملامح وجه فيصل وبأن عليه التوتر والقلق :

اهااا وش اعترف..؟! .

جمالات:

- مدري بس سألت البواب عبد المعطي وقلي ...

قبل شهر يمكن ما أتذكر بالضبط بس أنا متأكد إنها

كانت بتشتكي من السيد ناصر اللي اجي عند الدكتور

محمد وإنه بحاول يتحرش فيها وكمان هددهم بالقتل ؟! .

فيصل:

- حبيبتي اسمعيني كويس إذا اجي رجل غريب سأل

عني لا تحكين معه بأنك كنتي بمصر وجيتي هنا

هيطلب منك الأمانة اللي أنا سايبها بس

اعطيه إياها من دون نقاش زين .

جمالات:

- زين حبيبي...ما تبي تقولي وش هي هذي الأمانة ؟! .

فيصل:
.

- من متي وبتتدخلي بشغلي.؟! .

جمالات بخوف:

- لا ابدا حبيبي بس من باب الفضول.


فيصل:

- مضطر اقفل بكلمك بعدين...

جمالات:

- ماشي حبيبي دير بالك علي حالك.

واقفل الخط معاها....

★★★★★★★★★★★★★★★

في الشرقية....

بو فيصل بخبث:

- هلا والله بحبية القلب وطبع قبله على خدها ...

شموخ برودة اعصاب:

- هلا بيك حبيبي ...وين اللي طلبته منك ..؟! .

بو فيصل:

- نتكلم الأول..شو كثر مشتاقلك حبيبتي...شو مانك

مشتاقه لزوجك حبيبك...!! .

شموخ بالامبالاة..:

اكيد حبيبي مشتاقة بس ابي اعرف شغلي متي

يخلص ..؟! .

بو فيصل:

- تؤ تؤ تؤ تؤ تؤ .. الشغل اللي بنا لساته تو بدأ ،

شموخ بعصبية:

- بس ابي العينات حالا...؟! .

بو فيصل:

- وأنا ابيك حالا... زوجك ويبيك هتقولي لا ؟! .

شموخ بنفور:

- بس حبيبي أنا تعبانة ومدري وش صاير فيا ؟! .

بو فيصل اتغيرت ملامح وجه وقال :

- كيف نوعية التعب ..؟! .

شموخ:

وش فيك حبيبي بس تعب عادي بحس بصداع وبروح في

حاله ..؟! .

★★★★★★★★★★★★★★★

في الرياض....

دق جرس الباب....

جمالات مين ...؟! .

المجهول:

صديق فيصل ابي الأمانة..؟! .


جمالات فتحت الباب:

اتفضل هذي هي الأمانة.

غادر الشقة ...

أتصل فيصل بجمالات....

- هلا عمري ...

فيصل:

- هلا حبيبتي اجي واخد الأمانة...؟! .

جمالات:

- أى اخذها ومشي من عندي عقب اتصالك .

فيصل:

- ماشي حبيبتي..، ابشوفك بعدين ..

جمالات:

- أن شاء الله حبيبي .

وقفل الخط معاها....

★★★★★★★★★★★★★★★



راحت علي المطبخ ومعاها كاسة شاي اخضر....

بعدها بلحظات بسيطة حست بدوخة و زغولة قدامها

و بالعافية ارتكزت علي ايد الكرسي و وصلت للطاولة

وحطت الكوباية عليها وبعدها و وقعت علي الأرض...؟! .

بو فيصل:

- قام من مكانه لما شافها بالحالة دي وقرب منها ....

شموخ.... شموخ..... وش فيك تري هذا مو وقت مزح

الحين ؟! وكان مغمي عليها ...!

إتصل بالإسعاف واجي اخذها ونقلها علي المستشفى

استغل الفرصة وراح علي مكتبها ودور في أدراج

المكتب لاقي مفتاح عرف إنه هيكون مفتاح الأوضة

اللي فيها ماجد ...، خرج من المكتب وبمشي بسرعة

وصل الأوضة اللي في آخر الحوش وفتح الباب

وكان حال ماجد فظيع كل هدومه دم وعيونه

متورمه ومزرقة من أثر الضرب واللكمات اللي

اخذها... نقله بعربيته علي المستشفى و بعدها

وصل المستشفى و دخله الطوارئ القصوى

وتم نقله إلى العناية المركزة...، بعدها

راح يسأل عن شموخ لاقها مستلقية في

اوطتها و أيدها علي بطنها ..، دخل الغرفة

وبعدها قرب منها وحط أيده علي أيدها وقلها اهتمي بولدي

اللي داخل احشائك ..، وطبع قبله على جبينها...وقبل

ما يمشي قلها كنت ناوي اطلقك لكن بعد ما عرفت

إنك حامل صعب عليا ابني اللي لسه ما إنولد

يشوف أمه في هذي الحالة ...بتاجر بالمخدرات

يمكن يكون وجوده تصليح أخطائك القديمة...؟! .

والعينات تم تسليمها للشرطة القضائية ،.. اتصل

فيا فيصل وقلي إنه تم تسليمها للشرطة.

كان لازم انقذ أولادي...فيصل واللي لسه ما اجي ..؟! .

شموخ حست بالندم و سالت دموعها تلقائيا وقالت :

.- ما ابيك تشيل ذنبي.؟! طلقني وريح ضميرك ..؟! .

بو فيصل:

- كنت اداري اخطائك القديمة واحسن من سمعتك

الشينة بس انتي كنتي ناوية أذية ولدي فيصل..؟! .

والحين ما ابي اخسرهم الاتنين وعينه علي بطنها ..؟! .

شموخ:

- بس ما ابي اكون عثرة بحياتك..؟! ..واعرف زين مين

يكون القاتل ..؟!!! .

بو فيصل:

- شنو..تعرفي مين...؟! ....

★★★★★★★★★★★★★★★

الفصل الخامس والاخير

في القاهره

بعد ما تم استجواب الدكتور محمد..

في مكتب المحقق محمود متعصب اوووووووي:

ازاى ده حصل ...كنتم فين ...؟! .

خرج من مكتبه واتجه نحو مسرح الجريمة الثانية...؟!

والجثة كانت جثة ناصر الرجل الذي هدد صفية والدكتور

بقتلهم في حديقة الحيوانات....؟!


وبعدها جاء إتصال هاتفي من رقم مجهول علي تلفون

المحقق محمود وقله :

شوف يا حظرة الضابط محمود كان لازم اخذ بثأر حبيبتي

وأنا سلمت نفسي للبوليس بلاش تتعب نفسك مع واحد

حقير مرمي قدامك الدفن له احسن ...وكرامة الميت

دفنه أنا في مكتبك دلوقيت....

أمر المحقق محمود بأخذ الجثة ودفنها من دون تشريحها!

وبعدها رجع المحقق محمود مكتبه وكان مهران بانتظاره.

المحقق محمود كانت متعصب اوووووووي وقاله:

- انت اتجننت ازاى تقتله ؟! . كان في مليون طريقة

تأخذ فيها حقها وأولها القانون .


مهران:

.- بكدا خلصت تارها وارتاح ضميري حتي لو حطيت حبل

المشنقة حوالين رقبتي . ....

★★★★★★★★★★★★★★★

في الشرقية...

تتنهد شموخ وبعدها قالت :

- أنا أعرف القاتل منهو..؟! . قلت اعمل حاجة مفيدة لو

- ‏ لمرة واحدة قمت بالاتصال بخطيب صفية المغدور بيها قلت له أعرف القاتل زين ...

لكن ما ابغي تعرف الشرطه إني قلت لك

وافق ما يجيب سيرتي في التحقيق ...

وبعت صورته لخطيبها وبعدها كلمته كان واجد معصب

بعدها قلتله علي مكان راشد وماجد وفيصل...! .

عرفت رقم تلفونه من الدكتور محمد...

وبعدها مدري وش سوي بناصر بس قلت اريح ضميري

وفي نفس الوقت اتخلص منه .

بو فيصل:

بلغتي عن ولدي فيصل...؟! .

شموخ:

أيوة بلغت عنه وعن راشد وماجد كمان .

بو فيصل بغضب :

- بس فيصل سلم العينات المخدرة للشرطه نفسها.

شموخ:.

- ما يهم ...؟! الأهم رجالي بلغوا عنه وزمانه في
السجن الحين .

اتنرفز بو فيصل وقام اتصل علي فيصل وكان

في قسم الشرطه بحققوا معاه

واعترف بكل ما يعرفه ....




★★★★★★★★★★★★★★★


في مكتب المحقق محمود...

يتنهد المحقق محمود وبعدها قله :

طب ازاى عرفت إنه هو القاتل ؟! .

مهران:

من البواب عبد المعطي وبنت البقال قلي إنها كانت

بتشتكي من تصرفاته وقت ما كان عندها بالعيادة وتجي

تقول لبنتي سلوي وإنه هددها قبل كدا بالقتل .

بحثت عنه وعرفت كل حاجه عنه وإنه كمان

بيتاجر بالمخدرات مع تلاتة رجالة هنا ومن ضمنهم

ماجد اللي هو لعنه خوفو..؟! .

وماجد ده أنا أعرفه من زمان اوووووووي

أصلا اتفاجئت بوجوده هنا لأنه دايما موجود بالرياض

لأنه اتعرض لزوجتي الأولي وهددها قبل كدا قبل ما

أعرفها واتجوزها وقتها شفته وشفت الوشم اللي علي

دراعة اليمين مكتوب لعنه خوفو... سألت بنت

صاحب الحلويات وقالت إنها شافت الرجل اللي

علي دراعة اليمين مكتوب عليه لعنه خوفو

ربطت الأحداث ببعضها وتم قتله بالشكل اللي

شفته حضرتك يا حضرة الضابط محمود.

★★★★★★★★★★★★★★★

وبعد إنتهاء إجراءات التحقيق ومعرفة القاتل

رغم أنه تم مقتله علي يد مهران وتم الحكم على مهران

بالسجن المؤبد

وطلب من الكبيرة فتح عزاء ليها في السرايا ....

و تم براءة خالد وحرمه سميحه...وبراءة محمد البقال..

وبعد ثلاثة أشهر....

تم القبض على هؤلاء الثلاثة راشد وماجد وفيصل

وحبسهم لمدة 6 شهور لتجارة الممنوعات...؟! .


كان لابد من مناصفة قلبي....



تمت بحمد الله وتوفيقه.


بتاريخ. 9 // 8 // 2024



--------------------------------------

المواضيع المتشابهه:



 توقيع :


اشكرك من كل قلبي حبيبتي نجمتنا


رد مع اقتباس
2 أعضاء قالوا شكراً لـ وردة الغرام على المشاركة المفيدة:
 (11-26-2024),  (11-26-2024)
قديم 08-09-2024   #2


الصورة الرمزية عاشق القصيد
عاشق القصيد غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 1107
 تاريخ التسجيل :  Apr 2013
 أخر زيارة : منذ 2 ساعات (08:30 AM)
 المشاركات : 162,515 [ + ]
 التقييم :  2147483647
 الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male
 MMS ~
MMS ~
لوني المفضل : Gainsboro
شكراً: 2
تم شكره 5,294 مرة في 3,925 مشاركة

اوسمتي

افتراضي رد: روايه مناصفة قلبي جميع الفصول مكتملة



يعطيك العافيه
على ماطرحتي موضوع جميل
وروايه جميله
أنتظر جديدك



 
 توقيع :


رد مع اقتباس
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ عاشق القصيد على المشاركة المفيدة:
 (08-09-2024)
قديم 08-09-2024   #3
[IMG]http


الصورة الرمزية وردة الغرام
وردة الغرام غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 3621
 تاريخ التسجيل :  Aug 2020
 أخر زيارة : منذ ساعة واحدة (09:50 AM)
 المشاركات : 247,540 [ + ]
 التقييم :  2147483647
 الجنس ~
Female
 MMS ~
MMS ~
 SMS ~





أي خيول سترك أعناقها في أساور هذا الندي

فهي مهرة يصعب ترويضها

قلب لا يعرف المستحيل
لوني المفضل : Beige
شكراً: 30,610
تم شكره 9,492 مرة في 7,299 مشاركة

اوسمتي

افتراضي رد: روايه مناصفة قلبي جميع الفصول مكتملة



هلا وغلا والله فيك عاشق نورت متصفحي المتواضع

فكم اسعدني تواجدك العطر والمسك والعنبر

تسلم الايادي التي سطرتها داخل همسات قلبي

شاكرة حضورك الراقي وردك الجميل شاعرنا المبدع عاشق.



 


رد مع اقتباس
قديم 08-09-2024   #4
[IMG]http


الصورة الرمزية وردة الغرام
وردة الغرام غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 3621
 تاريخ التسجيل :  Aug 2020
 أخر زيارة : منذ ساعة واحدة (09:50 AM)
 المشاركات : 247,540 [ + ]
 التقييم :  2147483647
 الجنس ~
Female
 MMS ~
MMS ~
 SMS ~





أي خيول سترك أعناقها في أساور هذا الندي

فهي مهرة يصعب ترويضها

قلب لا يعرف المستحيل
لوني المفضل : Beige
شكراً: 30,610
تم شكره 9,492 مرة في 7,299 مشاركة

اوسمتي

افتراضي رد: روايه مناصفة قلبي جميع الفصول مكتملة



هلا وغلا والله فيك عاشق نورت متصفحي المتواضع

فكم اسعدني تواجدك العطر والمسك والعنبر

تسلم الايادي التي سطرتها داخل همسات قلبي

شاكرة حضورك الراقي وردك الجميل شاعرنا المبدع عاشق.



 


رد مع اقتباس
قديم 10-24-2024   #5


الصورة الرمزية ناطق العبيدي
ناطق العبيدي غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 3638
 تاريخ التسجيل :  Sep 2020
 أخر زيارة : منذ 23 ساعات (11:22 AM)
 المشاركات : 30,267 [ + ]
 التقييم :  2147483647
 الدولهـ
Iraq
 الجنس ~
Male
 MMS ~
MMS ~
لوني المفضل : Aqua
شكراً: 0
تم شكره 4,876 مرة في 2,691 مشاركة

اوسمتي

افتراضي رد: روايه مناصفة قلبي جميع الفصول مكتملة




تسلمي يالغالية على روعه طرحك
نترقب المزيد من جديدك الرائع
دمتي ودام لنا روعه مواضيعك




 
 توقيع :






رد مع اقتباس
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ ناطق العبيدي على المشاركة المفيدة:
 (10-28-2024)
قديم 10-24-2024   #6


الصورة الرمزية ♡Hoba♡
♡Hoba♡ غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 4389
 تاريخ التسجيل :  Aug 2024
 أخر زيارة : منذ 3 ساعات (07:53 AM)
 المشاركات : 16,566 [ + ]
 التقييم :  2021
لوني المفضل : Cadetblue
شكراً: 66
تم شكره 1,588 مرة في 996 مشاركة

اوسمتي

افتراضي رد: روايه مناصفة قلبي جميع الفصول مكتملة



الله يعطيك العافية على جهودك المبذوله
تحيتي وتقديري..~




 


رد مع اقتباس
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ ♡Hoba♡ على المشاركة المفيدة:
 (10-28-2024)
قديم 10-24-2024   #7


الصورة الرمزية ᏚᎯ ᏚᏫ
ᏚᎯ ᏚᏫ غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 4466
 تاريخ التسجيل :  Oct 2024
 أخر زيارة : منذ 4 يوم (06:33 PM)
 المشاركات : 5,664 [ + ]
 التقييم :  1010
لوني المفضل : Cadetblue
شكراً: 0
تم شكره 643 مرة في 375 مشاركة

اوسمتي

افتراضي رد: روايه مناصفة قلبي جميع الفصول مكتملة



سلمت أناملك على الطرح جميل
دمت بسعاده ورضى الرحمن

---------saso------



 


رد مع اقتباس
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ ᏚᎯ ᏚᏫ على المشاركة المفيدة:
 (10-28-2024)
قديم 10-28-2024   #8
[IMG]http


الصورة الرمزية وردة الغرام
وردة الغرام غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 3621
 تاريخ التسجيل :  Aug 2020
 أخر زيارة : منذ ساعة واحدة (09:50 AM)
 المشاركات : 247,540 [ + ]
 التقييم :  2147483647
 الجنس ~
Female
 MMS ~
MMS ~
 SMS ~





أي خيول سترك أعناقها في أساور هذا الندي

فهي مهرة يصعب ترويضها

قلب لا يعرف المستحيل
لوني المفضل : Beige
شكراً: 30,610
تم شكره 9,492 مرة في 7,299 مشاركة

اوسمتي

افتراضي رد: روايه مناصفة قلبي جميع الفصول مكتملة



هلا وغلا والله فيكم جميعاً احبتي في الله نورتم متصفحي المتواضع

فكم اسعدني تواجدكم العطر والمسك والعنبر

تسلم الايادي التي سطرتها داخل همسات قلبي

شاكرة حضوركم الراقي وردكم الجميل



 


رد مع اقتباس
قديم 11-11-2024   #9


الصورة الرمزية Manon
Manon غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 4455
 تاريخ التسجيل :  Sep 2024
 أخر زيارة : منذ 4 يوم (06:08 PM)
 المشاركات : 7,875 [ + ]
 التقييم :  1010
لوني المفضل : Cadetblue
شكراً: 0
تم شكره 305 مرة في 227 مشاركة
افتراضي رد: روايه مناصفة قلبي جميع الفصول مكتملة



يعطيك العافيه
طرح جميل وراقي
تحياتي لك

Manon




 


رد مع اقتباس
الأعضاء الذين قالوا شكراً لـ Manon على المشاركة المفيدة:
 (11-20-2024)
قديم 11-20-2024   #10
[IMG]http


الصورة الرمزية وردة الغرام
وردة الغرام غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 3621
 تاريخ التسجيل :  Aug 2020
 أخر زيارة : منذ ساعة واحدة (09:50 AM)
 المشاركات : 247,540 [ + ]
 التقييم :  2147483647
 الجنس ~
Female
 MMS ~
MMS ~
 SMS ~





أي خيول سترك أعناقها في أساور هذا الندي

فهي مهرة يصعب ترويضها

قلب لا يعرف المستحيل
لوني المفضل : Beige
شكراً: 30,610
تم شكره 9,492 مرة في 7,299 مشاركة

اوسمتي

افتراضي رد: روايه مناصفة قلبي جميع الفصول مكتملة



هلا وغلا والله فيك Manon نورتي متصفحي المتواضع

فكم اسعدني تواجدك العطر والمسك والعنبر

تسلم الايادي التي سطرتها داخل همسات قلبي

شاكرة حضورك الراقي وردك الجميل



 


رد مع اقتباس
إضافة رد
كاتب الموضوع وردة الغرام مشاركات 15 المشاهدات 619  مشاهدة صفحة طباعة الموضوع | أرسل هذا الموضوع إلى صديق | الاشتراك انشر الموضوع

(عرض التفاصيل الأعضاء الذين شاهدوا هذا الموضوع منذ بعد 05-03-2025, 04:29 AM (إعادة تعين) (حذف)
لا توجد أسماء لعرضهـا.

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة



الساعة الآن 10:55 AM بتوقيت الرياض


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd. Designed & TranZ By Almuhajir
new notificatio by 9adq_ala7sas
Ads Organizer 3.0.3 by Analytics - Distance Education
دعم فني استضافه مواقع سيرفرات استضافة تعاون
Designed and Developed by : Jinan al.klmah